Tekstgrootte
Kinderen hebben behoefte aan begeleiding zodat zij zich kunnen vormen tot zelfstandige en kritisch denkende mensen. Hiervoor moet er ruimte zijn voor persoonsvorming, socialisering en kwalificatie. Dit zijn dan ook de uitganspunten waarmee ons onderwijs is vormgegeven. Goed onderwijs besteedt aandacht aan alle aspecten van de mens zodat kinderen zich harmonieus kunnen ontwikkelen. Wij denken hierbij aan de volgende behoeften:
veiligheid, geborgenheid, rust en een duidelijke structuur (socialisatie)
ruimte voor het maken van eigen keuzes, een actieve rol in het eigen leerproces en mogelijkheden om te kunnen experimenteren (personificatie)
een uitdagend en stimulerend curriculum van vakken en lesmethodes (kwalificatie)
dingen samen kunnen doen (socialisatie)
een gezonde leefomgeving, gezonde leefstijl en actief bezig te kunnen zijn (personificatie)
Om dit duidelijk te kunnen vertalen hebben we dit samengevat in ons motto:
‘Samen leren met plezier’
Door het bieden van een brede ontwikkeling kunnen kinderen verschillende ervaringen opdoen en hierdoor hun eigen talenten ontdekken zodat zij hun eigen plaats in de maatschappij kunnen gaan in nemen.
Onze kernwaarden zijn:
Kinderen leren overal en van iedereen. Op school leren ze veel van hun leerkracht, maar ook van
elkaar. Hier spelen we op in door leerlingen samen te laten werken. Coöperatief werken heeft een
positieve invloed op de motivatie en betrokkenheid van kinderen en hun sociaal emotionele
ontwikkeling. Wij willen samen met ouders verantwoordelijk zijn voor het leerproces van de leerling.
Samenwerken met betrokken ouders met wederzijds begrip voor elkaars verantwoordelijkheid in
opvoeding en onderwijs vinden we belangrijk. Dit willen we bereiken door open communicatie met
ouders en een toegankelijke school.